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Die ganze Welt ist mein Zuhause – Bütün dünya benim evim

İpek İpekçioğlu, DJ, Musikproduzentin und freie Autorin.

İpek İpekçioğlu, DJ, müzik yapımcısı ve serbest yazar.

İpek İpekçioğlu. Foto: Gunnar Leue

„Ich ziehe meine künstlerische Kraft aus dem Pendeln zwischen den Kulturen.“

An Heiligabend 1994 lief in den meisten Berliner Wohnzimmern traditionell christliche Weihnachtsmusik, im legendären Kreuzberger Club „SO36“ eine Queer-Oriental-Party. Am DJ-Pult die 22-jährige İpek İpekçioğlu. Die Party wurde der Kracher. „A star was born! Endlich hatten Migranten, Lesben, Schwule, Transpersonen eine Plattform für eigene Musik“, sagt sie heute mit einem selbstbewusst-vergnügten Lächeln. Seit damals lebt sie vom DJing und der Produktion elektronischer Musik mit traditionellen Middle-Eastern-, kurdischen, türkischen, arabischen Einflüssen.

DJ Ipek tanzt als offen lesbische, feministische Künstlerin auf vielen Hochzeiten: einerseits an den Turntables und darüber hinaus als Verfasserin von Artikeln und als Aktivistin gegen Rassismus und Homophobie. „Das habe ich von meiner Mutter, die 1967 nach Deutschland kam, um den patriarchalen Konventionen in der Türkei zu entfliehen. Eigentlich wollte sie studieren, war dann aber selbstständig als Übersetzerin, Steuerfachfrau und Hausmeisterin tätig.“

Tochter İpek, geboren 1972, bescherte dies ein unstetes Leben. Sie wurde in der Türkei eingeschult, ging dort auf ein Internat. Bis zum zehnten Lebensjahr folgte eine typische Kofferkind-Phase, die sie zwischen Izmir und Berlin verbrachte und im Kopf umtrieb: „Woran soll ich mich anpassen?“ An ihrem Lebensmittelpunkt Berlin haderte sie lange mit der deutschen Sprache und nach dem Mauerfall auch mit dem zunehmenden Rassismus. „Damals machte mir Deutschland Angst, und ich fragte mich: ,Gehöre ich noch hierher?‘ Dazu mein Coming-out als Lesbe. Als 18-Jährige floh ich quasi als Au-pair für ein Jahr nach England.“ Ausgerechnet dort entdeckte sie dank Goethes Gedichtband „West-östlicher Divan“ die Faszination der deutschen Sprache. „Ich Kanakengastarbeiterkind wollte unbedingt zurück nach Deutschland und wusste, für mein Sozialarbeit-Studium brauche ich Abi und dafür ein gutes Deutsch. Sprache verstehen ist Macht, denn sie lässt einen neben Pflichten auch die eigenen Rechte erkennen. Und vor allem führt nur sie zum Verständnis der Kultur eines Landes.“

Nach beruflichen Stationen in der Sozialarbeit und auf der DRK-Leitungsebene ist die quirlige Frau längst selbst eine Repräsentantin der deutschen Kulturszene. Sie wurde zur Expo nach Shanghai entsandt und veranstaltet im Auftrag des Goethe-Instituts weltweit DJ-Workshops für Frauen. Zudem bewegt sie sich in ihrem kreativen Schaffen regelmäßig zwischen Izmir und Berlin. İpek İpekçioğlu ist gewissermaßen ein Kofferkind geblieben. Nur fühlt sie sich nicht mehr hin- und hergerissen, sondern als starke Persönlichkeit, die ihre künstlerische Kraft aus dem Pendeln zwischen den Kulturen zieht. „Berlin ist meine Base, Deutschland mein Land, genau wie die Türkei, und die ganze Welt mein Zuhause.“ Der Reisepass, den sie „als stolze Antragsdeutsche“ seit 1991 habe, ermögliche ihr, sich frei in der Welt zu bewegen. Dort werde sie als Berlinerin wahrgenommen und zugleich als Vertreterin des bunter gewordenen Deutschlands. Als sie bei der Expo im deutschen Pavillon auflegte, wählte sie als Musik aus Deutschland eine diverse Mischung: Comedian Harmonists, Marlene Dietrich, Kraftwerk, aber auch Tarkan, denn der türkisch-deutsche Popstar ist selbst ein Gastarbeiterkind. Im Verbund mit İpeks eigenen Kompositionen ist diese Auswahl der perfekte Remix der Art ihres Lebens.


İpek İpekçioğlu (49)

geboren in München
DJ, Musikproduzentin und freie Autorin

Text: Gunnar Leue

Die Texte sind auch in einer Broschüre veröffentlicht. Sie können die Broschüre mit dem Titel „Merhaba Berlin“ beim Paritätischen Wohlfahrtsverband Berlin über presse@paritaet-berlin.de kostenfrei bestellen.  Die Broschüre ist in Zusammenarbeit mit der Türkisch-Deutschen Unternehmervereinigung e. V. (TDU) entstanden.

Hier finden Sie die Broschüre „Merhaba Berlin“ zum Download.

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“Sanatsal gücümü kültürler arası yolculuklarımdan alıyorum.”

1994 yılının Noel arifesinde Berlin’deki çoğu evde geleneksel Hristiyan Noel müzikleri çalıyormuş. Kreuzberg’in efsane “SO36” kulübünde ise bir eşcinsel-oryantal partisi veriliyormuş. DJ kabininde 22 yaşındaki İpek İpekçioğlu varmış. Parti büyük olay olmuş. “A star was born! Sonunda göçmenler, lezbiyenler, homoseksüeller ve transseksüeller kendi müzikleri için bir platform bulmuşlardı,” diye anlatıyor, kendinden emin ve keyifli gülüşüyle. O zamandan beri DJ’lik yaparak ve geleneksel Ortadoğu, Kürt, Türk ve Arap ezgileriyle birleştirdiği elektronik müziği üreterek hayatını kazanıyor.

Lezbiyen ve feminist olduğunu gizlemeyen bir sanatçı olan DJ İpek, birçok farklı alanda yer alıyor: Bir yandan plakçaların başında, diğer yandan ise ırkçılığa ve homofobiye karşı bir aktivist olarak ve makale yazarak. “Bu özellikleri, Türkiye’deki ataerkil geleneklerden kaçmak için 1967 yılında Almanya’ya gelen annemden aldım. Aslında üniversiteye gitmek istemiş ama sonra çevirmen, vergi danışmanı ve bina sorumlusu olarak kendi işini kurmuş.”

Bu durum 1972 yılında doğan İpek için hareketli bir hayata neden olmuş. Okula Türkiye’de başlamış ve orada bir yatılı okula gitmiş. On yaşına kadar İzmir ve Berlin arasında mekik dokuyan tipik bir yol çocuğu dönemi geçirmiş ve kafasında hep şu soru geçmiş: “Nereye uyum sağlayacağım?” Doyduğu yer olan Berlin’de Almanca yüzünden uzun süre sorun çekmiş. Sonra Berlin duvarı yıkılınca buna artan ırkçılık da eklenmiş. “O dönemler Almanya’dan korkuyordum ve kendi kendime soruyordum: ‘Ben buraya ait miyim ki?’ Üstüne bir de lezbiyen olduğumu açıkladım. 18 olduğumda İngiltere’de bir yıl çocuk bakıcılığı yapmak için adeta kaçtım.” Tam da burada Goethe’nin “Doğu-Batı Divanı” şiir kitabı sayesinde Almancanın büyüsüne kapılır. “Alt tabaka misafir işçi çocuğu olan ben, mutlaka Almanya’ya geri dönmek istiyordum ve üniversitede sosyal çalışmalar bölümünde okumak için lise diplomasına ve iyi bir Almancaya ihtiyacım olduğunu da biliyordum. Bir dili anlamak güç verir çünkü yükümlülüklerinin yanı sıra kendi haklarınızı da öğrenirsiniz. Fakat asıl önemli olan, sadece bir dili bildiğinizde bir ülkenin kültürünü anlayabilirsiniz.”

Hayat dolu bir kadın olan İpek, sosyal işler alanında ve DRK yönetim kademesinde çalıştıktan sonra Alman kültür camiasının bir temsilcisi olmuş. Şanghay’a Expo fuarına gönderilmiş ve Goethe Enstitüsü adına kadınlar için dünya çapında DJ atölye çalışmaları düzenlemiş. Bu hareketli çalışmalarının arasında düzenli olarak İzmir ve Berlin arasında gidip gelmeye devam ediyor. İpek İpekçioğlu yine bir bakıma bir yol çocuğu olarak kaldı. Fakat artık kendini iki arada kalmış olarak değil, sanatsal gücünü kültürler arası yolculuklarından alan güçlü bir karakter olarak görüyor. “Berlin benim temelim, Almanya da aynı Türkiye gibi benim ülkem ve tüm dünya benim evim.” “Vatandaşlığını başvuruyla alan gururlu bir Alman” olarak 1991 yılından beri sahip olduğu pasaportu, dünyada serbestçe gezebilmesini mümkün kılıyor. Dünyada bir Berlinli olarak görülüyor ve aynı zamanda artık daha renkli olan Almanya’nın temsilcisi olarak kabul ediliyor. Expo’da Alman standında DJ kabinine geçtiğinde, Almanya müziği olarak çeşitli karışımları seçmiş: Comedian Harmonists, Marlene Dietrich, Kraftwerk’in yanı sıra kendi de bir misafir işçi çocuğu olan Türk-Alman pop star Tarkan’ı çalmış. İpek’in kendi besteleriyle birleşen bu seçim, hayat tarzının mükemmel bir remiksi. 

İpek İpekçioğlu (49)
Münih doğumlu
DJ, müzik yapımcısı ve serbest yazar

 

 

Datum, 24 | 10 | 2021